سپهتن در حقيقت معناي خاصي ندارد اين كلمه در واقع از حروف اول ” سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان ” استخراج شده است سامانه اي كه بمنظور نظارت و كنترل بهينه تر ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي طراحي و ايجاد شده است.
درباره سامانه سپهتن
سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است دستگاهي که درون خودرو نصب می شود و از طریق سیم کارت GFM, GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل ماشين را به مراكز پليس راهور ارسال مي كند اطلاعاتي نظير سرعت؛ مشخصات گواهيانه راننده ؛ ساعت كاركرد و غيره.
اين سيستم قادر است از طريق شبكه ارتباطي DSRC به محض نزدیک شدن اتوبوس هاي مسافر بري بين شهري به پاسگاه ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را مورد بررسی و ارزيابي دقيق قرار دهد؛ سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه های مورد نیاز تبادل داده می کند.
ارتقاء بهره وری حمل و نقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.
به هر حال آنچه بر لزوم طراحي و بهره گيري از اين سيستم هوشمند تاكيد دارد؛ بعد نظارتي آن و ساماندهي اصولي تردد هاي بين شهري مي باشد؛ قطعا براي دستيابي به مديريت يكپارچه و كلان در بخش حمل و نقل جاده اي وجود اين سيستم از ضروريات است.
وجود بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو شامل ناوگان های فعال مسافری و باری جاده ای، وجود بیش از ۶۰۰ هزار نفر راننده حرفه ای فعال در این حوزه و همچنین جابجایی سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا و ۳۰۰ میلیون نفر مسافر از دلایل ديگر استفاده از اين سيستم هوشمند است.
هر چند هر گونه كنترل و حركت در مسيرهاي نظارتي و قانوني مي تواند در ظاهر براي عده اي قليل ايجاد محدوديت و نارضايتي كند اما اثرات و سود بلند مدت طرحهايي اينچنيني مي تواند همه را مرتفع سازد.
سپهتن مي تواند با تشخيص كاركردهاي واقعي رانندگان تلاشگر و زحمتكش بستري براي شناسايي اين عزيزان فراهم آورد؛ اين سيستم مي تواند با كنترل سرعت تردد هاي بين شهري ؛ خطرات ناشي از تصادفات و سوانح را به شكل گسترده اي كاهش داده و نهايتا سلامتي و ايمني خود رانندگان را تضمين نمايد.
اين سيستم حتي قادر است در خصوص مواردي نظير نداشتن بيمه؛ معاينه فني و همچنين جلوگيري از قاچاق سوخت هم كمك شاياني به مجريان قانون كند ؛ سپهتن در حقيقت ابزاري است كه كنترل و نظارت پليس راهور را دو چندان مي نمايد و تلاش آنان را دربرقراري امنيت؛ آسايش و ايمني جاده هاي كشور تسهيل مي كند.
البته بركسي پوشيده نيست كه انجام اين قبيل پروژه هاي عظيم و ملي ممكن است در بدو امر مشكلات جزئي را هم براي تعداد محدود از راننده بوجود آورد كه آن هم به تدريج قابل رفع است.
رانندگان حرفه اي بايد به اين نكته واقف باشند كه نهايتا سود اصلي طرح هاي اينچنيني كه در بستر فن آوري اطلاعات و ارتباطات رقم مي خورد مي تواند؛ نهايتا به نفع خود آنان تمام شود.
قابلیت های سامانه ردیابی سپهتن رادشید
معماری طراحی
- استفاده از معماری سرویس گرا (قابلیت سرویس گرا به موسسات و شرکتهای دارای نرم افزارهای خاص اجازه میدهد در نرم افزارها و سامانه های خود بصورت مستقیم از اطلاعات ردیاب خود استفاده نمایند)
- امکان ایجاد نرم افزار دلخواه و یا استفاده شدن سرویس های سامانه در نرم افزار های دیگر
- طراحی شی گرا
واسط کاربری
- طراحی واکنش گرا
- قابلیت شخصی سازی بر اساس نیاز کاربر با استفاده از ماژول های متنوع
- استفاده از جادوگر(پیش روی مرحله به مرحله) جهت سادگی در استفاده
- استفاده از استاندارد طراحی Flat جهت سبک شدن و زیبایی خاص صفحاته
مدیریت کاربران
- امکان تعریف نقش و کاربر به تعداد نامحدود
- تعریف دسترسی ها به صورت n سطحی
- امکان تعریف کاربر فرعی برای هر کاربر به تعداد نامحدود
- تخصیص خودرو به کاربران فرعی به صورت دلخواه توسط کاربر اصلی